El Nido – næsten paradis

El Nido, Palawan, Filippinerne (Cadlao Hotel & Spa)

Vi kom til El Nido på øen Palawan med fly fra Manilla. Det var egentlig timet med vores tilbageflyvning fra Batan Øerne (læs om vores oplevelser på Batan her). Desværre havde flyet problemer. Vi måtte først vente for så senere blive indkvarteret natten over til en meget tidlig flyvning kl. 4 om morgenen.

Vi ankom således godt, men også tidligt til Palawan. El Nido er et fantastisk dejligt sted – lige fra velkomsten i lufthavnen, de uberørte strande og mange smukke laguner.

Vi havde valgt at bo to forskellige steder. Første sted var kort kørsel fra lufthavnen og lige i yderkanten af El Nido by på Cadlao Resort. Dette var et godt udgangspunkt for de båd-ture vi gerne ville på. Det andet sted var oppe i det nord-østlige hjørne af Palawan på QI Palawan

Øen Palawan er omgivet af en masse små øer med fantastiske strande, klippeformationer, gemte laguner og med rigtig gode muligheder for at snorkle.

I løbet af vores dage i El Nido fik vi arrangeret 2 heldags bådture. På den første bådtur var vi en gruppe på 10, og vi kom rundt til flere øer og strande, et helligt sted (Matinloc Shrine) og en “hemmelig” strand. Ved den hemmelige strand (Secret Beach) skal man faktisk dykke/svømme igennem et hul i klipperne for at komme ind til stranden, som så ligger inde bag klipperne.

Den anden bådtur fik vi arrangeret som en privat tur, så vi var kun os selv og besætningen på bådet. Det var virkelig genialt. Vi fik aftalt med vores guide at vi tog turen i en anden rækkefølge end man normalt gør. Det gjorde at vi var stort set helt alene ved nogle af de ellers populære steder som Secret Lagoon og the Big Lagoon. Det var 3 gange dyrere end turen i en gruppe – men alle pegene værd. Vi havde en helt fantastisk dag med snorkling, kajakroning, badning og besøg ved de forskellige strande og laguner. Og så gjorde det jo ikke oplevelse mindre fantastisk at besætningen tilberedte frokost med grillede friskfangede fisk, ris og frisk frugt. Det hele spiste vi ved et bord i strandkanten. Vi var de 2 eneste mennesker på denne strand.

Efter godt 2 uger rejse i Manilla, på Bantan-øerne og på øen i El Nido valgte vi at tage 2 dages total afslapning. Vi havde udset os Qi-resort i det nord-østlige hjørne af Palawan: https://www.qipalawan.com/

Qi-resort ligger forholdsvist øde. Det er kun et begrænset antal hytter, så der var virkelig plads til total afslapning uden ret mange andre mennesker.