På hvalsafari i Kaikoura, New Zealand

New Zealand

Road trip – New Zealand

Planen for vores road trip på begger øer:

1. dag: Ankomst til Auckland
  2. dag: Køre til Coromandel / Hot Water Beach (173 km)
  3. dag: Fra Hot Water Beach via Karangahake Gorge til Rotorua (253 km)
  4. dag: Hel dag i Rotorua (0 km)
  5. dag: Fra Rotorua via Lake Taupo til Tongariro National Park (216 km)
  6. dag: Hel dag i Tongariro National Park (0 km)
  7. dag: Fra Tongariro til Wellington ( 288 km)
  8. dag: Med færgen fra Wellington Sydøen. Overnatning i Nelson (107 km)
  9. dag: Hel dag i Nelson
  10. dag: Hel dag i Nelson
  11. dag: Fra Nelson til Kaikoura (244 km)
  12. dag: Hel dag i Kaikoura
  13. dag: Fra Kaikoura via Hanmer Springs til Punakaiki (382 km)
  14. dag: Fra Punakaiki til Franz Josef Glacier (175 km)
  15. dag: Fra Franz Josef til Wanaka (286 km)
  16. dag: Hel dag i Wanaka (Udflugt med fly til Siberia Valley)
  17. dag: Fra Wanaka til Queenstown
  18. dag: Hel dag i Queenstown
  19. dag: Fra Queenstown til Te Anau/Milford Sound
  20. dag: Hel dag i Te Anau / Milford Soun
  21. dag: Fra Te Anau til Dunedin
  22. dag: Fra Dunedin via Mount Cook til Christchurch
  23. dag: Hel dag i Christchurch
  24. dag: Flyve hjem via Sydney og Dubai

Ankomst til Auckland (dag 1)

Vel ankommet til Auckland, efter 14 timers flyvning fra Bangkok, fik vi udleveret vores bil i lufthavnen. Bilen var bestilt via hjemmesiden RentalCars.com. Mine erfaringer med RentalCars.com er faktisk ret gode. Jeg har benyttet siden til booking af bil et par gange. På turen her på New Zealand fik vi et stort stenslag, som betød at hele forruden revnede. Det betød at vi måtte betale til selve udlejningsfirmaet, men da vi havde tegnet en fulddækning-forsikring, som var noget billigere end via biludlejningsfirmaet, fik vi det hele refunderet efterfølgende. Helt uden problemer og med fin service.

I selve Auckland var vi kun lidt omkring i området i nærheden af vores hotel. Vi var spændte på at komme igang med vores rundrejse, men vi var også lidt trætte, så det blev en kort sight seeing og så på hovedet i seng – klar til de kommende 22 dages spændende oplevelser.

Overnatning på Goodwiew Hotel

Køre til Coromandel / Hot Water Beach (dag 2)

Friske og veludhvilede efter en god nats søvn var vi mere end klar til rigtigt at tage hul på vores længe planlagte tur rundt på de to øer i New Zealand. På dages etape skulle vi køre fra Auckland til Hot Water Beach på halvøen Coromandel.

Et af de absolut ‘must see’-steder er Cathedral Cove, som vi kørte til før vi ankom til Hot Water Beach. Cathedral Cove byder på den smukkeste udsigt, strand med gyldent sand og så selve ‘katedralen’, som er en tunnel/åbning i klippen, som giver adgang fra en strand til en anden strand gennem klippen-. Og så giver et spektakulært syn ud på klippesøjlen på den anden strand. Samlet set er det helt klart værd at besøg.

For at komme til Cathedral Cove skal man køre til byen Hahei hvorfra man skal gå ca 2,5 km for at komme til selve bugten. Gåturen er også en oplevelse, da man her får flere flotte views over landskabet inkl. klipperne og havet

Ever at tilbragt nogle timer ved Cathedral Cove kørte vi til vores hytte. I stedet for bo på hotel havde vi valgt at bo i en charmerende træhytte, der mest mindede om en halv tønde – dog en stor tønde 🙂 Fra vores semi-primitive hytte kunne vi gå den korte tur til selve Hot Water Beach. Efter sigende skulle man kunne grave et hul i sandet og ret hurtigt mærke varmt vand fra underjordisk varme. Det lykkedes dog ikke os at finde det rigtige sted, men stranden var nu også ganske charmerende uden at i lykkedes med at lave vores egen spa.

Overnatning på Hot Water Beach top 10 Holiday Park

Fra Hot Water Beach via Karangahake Gorge til Rotorua(dag 3)

På vores tur mod Rotorua valgt vi at køre lidt uden for den direkte vej. Dette førte os til Karangahake kløften som byder på forskellige vandreturer i en kombination af gammel guldmine historie og dejlig natur. Som det kan ses på billederne nedefor er der flere forskellige hængebroer, stier og togspor som går som både snor sig langs og igennem bjergvæggen.

Overnatning på Quest Rotorua Central

Hel dag i Rotorua(dag 4)

I dag havde vi en hel dag i Roturua, så vi tog det stille og roligt fra mogenstuden. Vejret er en smule overskyet og lidt køligere end de foregående dage – men det er nu meget rart 🙂

Rotorua er hjemsted for termiske områder og vi valgte at køre ud til en park med varme kilder, boblende mudder og ´duft´ af svovldioxid ca. 25 km fra Roturua.

Efter nogle time ri det termiske område spiste vi frokost og kørte så tilbage i Roturua. Der var en vaskemaskine på hotelværelset, så det var med at benyttes sig af muligheden for at få vasket lidt tøj. Efter en hurtig omgang tøjvask kørte vi om eftermiddagen en skov med redwoods-træer. Selv om jeg har oplevet både reedwoods og sequoia-træer før i Californien, så kan skoven klart anbefales – også selv om man har set redwoods før. Mellem træerne er ser man næsten over det hele de ret specielle New Zealandske bregner, som nærmere er træer end de bregner, som vi kender.

Efter en dag med masser af aktivitet var det dejligt at kunne nyde lidt god mad på byens lokale ‘food court’. Vi fik dejligt kød, som vi selv skulle stege på en glohed lavasten.

Overnatning på Quest Rororua Central

Fra Rotorua via Lake Taupo til Tongariro National Park (dag 5)

I dag kører vi godt 200 km fra Rototura mod Tongariro National Park hvor vi skal overnatte i 2 dage.

Vi får timet køreturen så vi ankommer til Aratiatia Rapids kl. 11:35. Kl. 12.00 præcist åbnes sluserne fra en stor dæmning og 90.000 liter vand i sekundet(!) skyller igennem kløften. Det ses ikke så tydligt på billeder men det er ret fantastisk at se hvordan vandet ‘bygges op’ på de forskellige niveauer og skyller gennem kløften.

På vejen videre runder vi byen ved Lake Taupo og kører rundt om bjerget Ruapehu inden vi kommer til vores hotel.

Fra sluserne ved Aratiatia Rapids:

Overnatning på Powderhorn

Hel dag i Tongariro National Park (dag 6)

Tongariro Nationalpark er den ældste den ældste nationalpark i New Zealand og dækker et areal på 796 km2. Nationalparken er blevet anerkendt af UNESCO som en af de 24 blandede kulturelle og naturlige steder på Verdensarvslisten.

Vi brugte vores dag til at køre lidt rundt og valgte at gå en længere tur i parken. Som det ses var der var udsigt til bjerge med sne. Flere steder var der anlagt træ-fortorv, der hvor undelaget var vådt og sumpet. Vores medbragte frokost fik vi spist ved et vandfald. Det var en super dejlig tur, og der var næsten ingen andre mennesker.

Der er også steder i nationalparken, mere oppe i bjergene, hvor der er små søer i turkis/blå/grønne-farver. Dem kom vi dog ikke i nærheden af.

Fra Tongariro til Wellington (dag 7)

Dagen i dag byder mest på kørsel frem mod Wellington hvor vi skal med færgen til Sydøen – nærmere bestemt byen Picton.

På vejen tog vi kun en enkelt afstikker fra ruten. Vi fandt en meget simpel bro over en kløft som vi lige måtte prøve. Udsigten var et godt afbræk på køreturen.

Da vi nåede frem til Wellington var det efterhånden blev noget dårligere vejr som følge af cyklonen Gita som passerede hen over New Zealand syd for os.

Da vi fik et virkeligt dejligt aftensmåltid på ‘The Crab Schack´ styrtede regnen ned og vi fik advarsler fra om at nogle hovedveje ville være spærret dagen efter. Vi havde også fået advarsler om at det kunne være store bølger på morgendagens sejltur, så vi havde lige været forbi et apotek og købt nogle søsyge piller 🙂

Fra vores aftensmad (Gratinerede muslinger, dybstegte krabber og dampede krabber)

Overnatning på QT Museum Wellington

Fra nordøen til sydøen – og vidre til nelson (dag 8)

Overnatning på The Sails Nelson

Hel dag i nelson (dag 9)

I morgen er det vores plan at tage på en heldags tur til Abel Tasman National Park, så i dag tager vi den lidt med ro. Nelson by er en dejlig by men en meget afslappet atmosfære.

Vi kørte først lidt uden for byen til Rabbit Island (Kaninøen) men vi så ikke en eneste kanin, så vi vendt om og kørte tilbage til byen hvor vi gik lidt rundt i to forskellige parker/blomsterhaver.

Vi lavede selv aftensmad: Friske store grønne New Zealandske muslinger med brød og kølig New Zealandsk hvidvin. Det bliver ikke meget bedre – livet er skønt !

Overnatning på The Sails Nelson

Heldagstur til Abel tasman nationalpark (dag 10)

Abel Tasman National Park ligger i det nordvestlige hjørne af sydøen. Ganske tæt på byen Nelson. Vi kørte en lille times tid fra Nelson til Kaiteriteri hvorfra vi sejlede ind i selve nationalparken.

Når man er sejlet ud fra Kaiteriteri kommer man ret hurtigt forbi ’Split Apple Rock’, som er en populær turistattraktion i Abel Tasman.

Vi var ret imponerede over den smukke og anderledes natur. Vi gik i den tætte skov, som mange steder går helt ud til vandet. Det er dog også virkelig dejlige strande, klipper og flodudmunderinger. Abel Tasman er absolut et højdepunkt.

Overnatning på Kaikoura Botique Hotel

Fra Nelson til Kaikoura (dag 11)

Denne dag skulle have budt på en moderat køretur på ca. 245 km. Da vi havde kørt godt 100 km. viste det sig dog at hovedvejen ned mod Kaikoura var lukket efter en cyklons hærgen dagen før vi kon til sydøen.. Det betød at vi måtte delvist tilbage til Nelson samt at vi blev nødt til at køre en omvej på ca. 350 km hvor en stor del var bjergkørsel. Det var en smuk tur men lidt lang – vi endte med at køre i godt 7 timer 🙁

Vi fik dog oplevet et vandfald og en masse storsåede bjerglandskaber 🙂

Overnatning på Kaikoura Botique Hotel

På hvalsafari i Kaikoura (dag 12)

I dag er det blevet tid til hvalsafari her i Kaikoura. Vejret er fint med solskin og lidt skyer.

Vi havde en rigtig god tur. Vi fik set 3 hvaler og en række delfiner.  Der var dog en del søgang, så vi nåede lige at mærke snerten af lidt søsyge, men ikke mere end at lidt hvile under dækket kunne klare det.

Lidt billeder fra om formiddagen før vi tog på hvalsafari:

Overnatning på Kaikoura Botique Hotel

Fra Kaikoura via Hanmer Springs til Punakaiki (dag 13)

Overnatning på Gables Motor Lodge

FRA Punakaiki til Franz Josef Glacier (dag 14)

På dagens tur skulle vi oplever noget at det vi virkelig havde set frem – en tur med helikopter op til Franz Josef gletsjeren. På ved op mod gletsjeren, som er 12 km lang, så den ikke rigtig ud af noget, men jeg skal lige love for at når man kommer tæt på og lander på isen, så er den kæmpe stor. Som en del af turen fik vi udlevet overtræksbukser, jakke og støvler til isklatring. Det var en helt perfekt tur hvor vi både oplevelse med at flyve op til gletsjeren i helikopter var fantastisk, men også muligheden for at gå rundt på selve gletsjeren, hen over og igennem spalter i selve gletsjeren.

Det er ikke en billig tur – vi betalte ca kr. 2.000 (AUD 499) pr person for samlet set 3,5 timer – men det var det hele værd. Turen var inkl. udstyr, introduktion, helikopter og og ned samt ca. 2 timers vandring med guide på selve gletsjeren.

Fra Franz Josef til Wanaka (dag 15)

Overnatning på West Meadow Motel

Hel dag i Wanaka (dag 16)

I løbet af vores 3 ugers rundrejse i New Zealand flaskede alt sig stort set som det skulle. Denne dag bød dog på en lidt større skuffelse. Vi havde på forhånd arrangeret en tur hvor vi skulle flyve med et lille fly ind til Siberia Valley. Her skulle vi vandre i 4-5 timer inden vi ville blive transporteret tilbage via floder i hurtiggående jetbåd. (Se evt her: mustdonewzealand.co.nz )

Dagen startede desværre ud med et meget tæt og lavthængende skydække, som betød at flyveren ikke kunne flyve ind i dalen. Vores tur blev derfor aflyst. Det var noget af en skuffelse, men det er jo hvad der kan ske. Det klarede op i løbet af dagen, så vi kørte lidt rundt i området i stedet for.

Lake Wanaka, New Zealand

Overnatning på West Meadow Motel

Fra Wanaka til Queenstown (dag 17)

Overnatning på Whistler Holiday Apartments

Hel dag i queenstown (dag 18)

Fra Queenstown til Te Anau/Milford Sound (dag 19)

Hel dag i Te Anau/Milford Sound (dag 20)

Fra Te Anau til Dunedin (dag 21)

Vi kørte fra Te Anau til Dunedin. Eller det vil sige at vi kørte faktisk til vores Otago-halvøen lige udenfor Dunedin. Her havde vi reserveret overnatning på Overnatning på Larnach Castle. Slottet er et lille slot, som dog er ganske charmerende og ligger i virkelig smukke omgivelser.

Slottet har medvirket i filmen The Royal Treatment. I denne trailer, kan man få et lille indtryk af slottet og stedet.

Fra Dunedin til Christchurch (dag 22)

Egentlig var planen at tage en afstikker fra fra den direkte vej til Christchurch ind til Mount Cook Nationalpak. Vi blev dog enig om, at uanset hvor meget vi gerne ville tættere på Mount Cook, så ville det bare blive alt for meget kørsel og alt for mange timer i forhold til hvad vi magtede. Vi valgte derfor at nyde vores morgen i et stille og roligt tempo, køre lidt omkring på den halvø vi boede på lidt uden for Dunedin inden vi satte retning mod Christchurch.

På vejen til Christchurch stoppede vi ved stranden lige før byen Hamden hvor man kan se nogle meget specielle sten, som fra naturens side er helt kugleformede. Stenene hedder Moeraki Boulders.

Hel dag i Christchurch(dag 23)

Flyve hjem via Sydney og Dubai (dag 24)